Celebrity News

Marina Abramović: Zbog svog rada odrekla sam se porodice

Slavna umetnica pune 44 godine nije izlagala u rodnom Beogradu, tako da je ova retrospektivna izložba bila povod da progovori o uspomenama koje je vežu za Makedonsku ulicu i tome šta je od kuće ponela u svet, a predstavila je i svog dvadeset godina mlađeg partnera Toda Ekerta...

Ne razumeju svi suštinu konceptualne umetnosti koju slavna Marina Abramović (73) u svom impozantnom radu neguje već pedeset godina, niti je ona to ikada očekivala, ali čak i ti ljudi ovoj umetnici performansa odaju priznanje za uspeh koji je postigla u svetu. Isti ti kritičari moraju priznati Marini da je kao mlada umetnica rizikovala mnogo kada je napustila rodni Beograd i otisnula se u beli svet kako bi ispunila svoj cilj, a danas taj isti svet vraća tamo odakle je pošla. Beograd će predstojećih meseci biti centar svetske vizuelne umetnosti, budući da je retrospektivna izložba Marine Abramović pod nazivom „Čistač“ na raspolaganju posetiocima sve do dvadesetog januara u Muzeju savremene umetnosti. U njoj je pokriveno pet decenija njenog rada, tokom kojih je neretko šokirala javnost svojim radikalnim idejama, a danas je, čini se, šokirana upravo ona saznanjem da ova izložba, u koju je ugradila celu sebe, postiže rekordnu posećenost u Evropi, a da je interesovanje u njenoj domovini ogromno, što najavljuje sličan rezultat i kod nas. I ne samo to, Marina će 28. septembra održati otvoreno predavanje ispred Muzeja za više od šest hiljada ljudi a, kako je sama primetila, nijednom drugom vizuelnom umetniku nikada nije pošlo za rukom da okupi toliko posetilaca.

– Došla sam u Beograd otvorenog srca i nemate pojma koliko sam emocionalno uzbuđena zbog svega – poručila je Marina na početku obraćanja novinarima,  zakazanog u neobičnom terminu u 6.23 ujutru.

– Svi moji radovi su ovde, stvarno sam došla na svoje tlo. Od naše jake hrane boli me stomak, ali pojela sam sve – od gurmanske pljeskavice do teletine ispod sača. Iako obično živim u nekom prostoru između, kao što su autobuske stanice, aerodromi, parkovi, odakle crpem svoju inspiraciju, u Beogradu je moj dom. Živela sam u Makedonskoj 32, moja prva ljubav živela je preko puta „Politike“, ručala sam u „Grmeču“, na groblju sam učila za ispite, a bilo je i praktično jer ljudi obično na groblje donose hranu pa sam uvek imala šta da pojedem. Sve je ovde – rekla je Marina.

Na naše pitanje u kojoj meri su joj poreklo, ali i činjenica da je žena, otežali probijanje na svetskoj sceni, umetnica je odgovorila da su joj takvi aspekti zapravo bili od pomoći.

– U ovoj sredini naučila sam tri veoma važne stvari. Prvo, od bake sam naučila sve o spiritualnosti, jer sam kao devojčica često odlazila u crkvu s njom. Od oca sam naučila sve o hrabrosti, a od majke sam nasledila vojničku disciplinu. Kombinacija te tri stvari učinila me je jakom i spremnom za svet, tako da na mom putu nije bilo prepreka – odgovorila je Marina i nastavila:

– Ne volim feminizam jer on žene stavlja u određenu kategoriju, a za umetnost nije važno da li je neko žena ili muškarac, gej ili strejt, ove ili one rase. Postoji samo dobra i loša umetnost – rekla je ona. Osvrnula se i na svoju popularnost koja joj je stigla tek trideset godina nakon bavljenja umetnošću.

– Da sam postala zvezda u dvadestim ili tridesetim godinama, sada bih već bila mrtva. Uspeh je dolazio postepeno i nije me promenio jer sam uvek smatrala da je to prolazno. Ljudi su od mene napravili zvezdu, a ne ja. Umetnik ne treba da bude bog, jer je najvažniji rad, a ne on. Ali moj položaj svakako nosi veliku odgovornost – poručila je Abramovićeva.

Najinteresantniji trenutak na konferenciji ipak se dogodio kada je odlučila da javnosti predstavi svog emotivnog partnera i to dok je odgovarala na pitanje šta joj je ovakav život oduzeo.

– Nisam imala dece, normalan porodični život. Ja sam nomad, svake nedelje sam na nekom drugom meridijanu. Ko bi to mogao da izdrži? Postoji jedan čovek, viđamo se po hotelima, evo ga, kreće za 25 minuta za Njujork, a ja ostajem ovde. Zove se Tod – nasmejano je rekla Marina a kasnije je obelodanjeno da je dvadeset godina mlađi Tod Ekert već neko vreme umetničin partner. Pred kraj obraćanja, osvrnula se i na prisan odnos koji je razvila s pevačicom Ledi Gagom.

– Ona je došla na moju izložbu u Njujorku i pošto ima 46 miliona pratilaca koji rade isto što i ona, mnogo mladih došlo je u muzej i ostalo tu. Ledi Gaga je zapravo i moj vrlo posvećeni student. Kada mi na izložbu dođu ljudi moje generacije, obično žele da vide da li sam živa, ali kada su mladi tu, to je veoma važno – zaključila je Marina.